Kouzelníci v Maastrichtu

2818

Čtvrt století starý evropský veletrh s uměním, známý pod zkratkou TEFAF, se otevřel veřejnosti v historickém nizozemském městě Maastricht 14. 3. 2013.

TEFAF Maastricht 2013

Na rozdíl od jiných prvotřídních světových veletrhů se TEFAF opět naplnil prověřenými díly v rozmezí od klasických starožitností k současnému umění. Kurátoři muzeí a světoví sběratelé byli na lovu v obrovském labyrintu uliček, jež nesly taková provokativní jména jako Madison Avenue nebo Faubourg Saint Honoré. Jenže to nebylo všechno. Obchod s uměním je ve světě vnímán jako nejluxusnější zábava se svými vznešenými pravidly. Obchodníci, kteří platí dvě stě padesát tisíc euro za pronájem galerijní plochy, na několik dnů předvádějí s tvářemi pokerových hráčů koncert pro všechny smysly. Expozice mají řešeny v odvážných designových kreacích, které navozují atmosféru nádhery a nadpozemské krásy. Procházka veletrhem je jako cesta snů. Vše dýchá prostorem, obrazy se netěsní jeden vedle druhého jako v Praze na veletrhu „vetešníků“, ceny se prozrazují jen vážným zájemcům. Kromě exkluzivity prostředí se svět vysokého obchodu s uměním pyšní také chováním a právem se stává společenskou událostí roku.

Paul Bril, St. Jerome Praying in a Rocky Landscape, 1592

Obrazy starých mistrů představil londýnský obchodník Johnny Van Haeften, jenž prodal malý a vzácný olej na mědi od Paula Brila „Saint Jerome praying in a rocky landscape“ (1592) za přibližně 750.000,- liber. Dílo koupilo významné holandské muzeum Mauritshuis (Stejně jako množství předmětů na TEFAFu, byl i tento olej nedávno prodán v aukci, konkrétně za 505.250,- liber v prosinci 2012 v londýnském Christie´s.). Pro vystavovatelského veterána TEFAFu Van Haeftena byl první den velmi silný, kromě malého oleje na mědi od Paula Brila prodal také homérský obraz Jacoba Jordaense „The meeting of Odysseus and Nausicaa“ za 6,5 milionů dolarů. Van Haeften toto plátno získal v aukci Christie´s v prosinci 2012 za 2 miliony liber.

Jacob Jordaens, The Meeting of Odysseus and Nausicaa, olej na plátně

Legendární Rijksmuseum projevilo nebývale velký zájem o dílo malíře 16. století Jana Mostaerta „Landscape with an episode from the Conquest of America“ z nabídky Dickinson Gallery. Jan Mostaert nesl cenovku 14 milionů liber. „Jsme optimističtí a rozhodně víme, že to chtějí koupit,“ řekl ředitel DG Hugo Nathan, „teď už jen musí přijít a podepsat se na tečkovanou čáru.“ Dílo je pokládáno za jedno z prvních vyobrazení Nového světa, i když tento předpoklad lze jen obtížně prokázat.

Jan Mostaert, Landscape with an episode from the Conquest of America

Londýnský galerista Richard Green první večer prozradil, že pro něj to byl nejúspěšnější den za poslední léta. Green naznačil, že prodal sedm děl v cenovém rozsahu 100.000,- až 1 milion liber, včetně malby „Mladé ženy u snídaně“ od Pierra Bonnarda z roku 1918 a říční scénu Salomona Ruisdela. Každý přibližně za 1 milion eur.

Giuseppe Piamontini, Milo Croton

Londýnská galerie Tomasi Brothers, specializující se na luxusní sochy, prodala bronz Giuseppa Piamontiniho „Milo Croton“ evropskému soukromému sběrateli za 650.000,- liber. Další z oněch vynikajících nabízených prací představovala socha od Jeana-Baptisty Carpeauxe „Daphne et Chloe“, figurální mramor z roku 1874, kterou prodala Daniel Katz Gallery americkému muzeu za požadovanou cenu 3 miliony dolarů.

Jean-Baptiste Carpeaux, Daphne et Chloe

Obchodník Christophe Van de Weghe prodal práci Pabla Picassa „Homme au chapeau“ (1964) za 8 milionů dolarů. Se souhlasem kupujícího se později Van de Weghe vyjádřil: „Tohoto kupce jsem viděl jen v Maastrichtu a nikde jinde.“ Znělo to poněkud staromódně, ale šťastně. Poté prodejce dodal: „Je fér, když si žena může koupit nějaké šperky a manžel si koupí obraz. Lidé sem prostě rádi chodí.“ Obchodníci na Maastrichtu to říkají s takovou lehkostí a úsměvem na tváři, jako by vytahovali z černého cylindru bílé králíky a měli radost ze svých kouzelnických triků.